11 januari 2013

Skoldans och tryckare på 80-talet


Vanlig hemvist för skoldansande ungdomar.



















Det börjar redan flera veckor i förväg. En smygande förväntan, med tissel och tassel. Spekulationer: hur ska det bli? Vilka kommer? Blir det förfest? De senaste hitlåtarna dunkar i skolans korridorer. Allt för att locka folk till biljettförsäljningen och ge en försmak ... av Den Bästa Skoldansen Någonsin Som Just Vår Klass Ordnar.

Så är dagen D inne. Man iklär sig sina Seaside by Dockers, en Lyle&Scott-tröja och Levi's-jeans. Eller kanske en spetsblus med krås och röda knickers.

Lokalen är oftast Folkets Park. Eller kanske skolans matsal. I det förstnämnda fallet ligger Lützendimman av cigarettrök tät, både ute och inne. För detta är viktigt: Festen pågår även utomhus. Där "hänger" de som inte fick biljetter, de som bara är nyfikna, de som fortfarande har förfest med de stora grabbarna som har bil och huserar på parkeringen. Eller de som inte kom in på grund av för vingliga ben.

De lyckligt lottade, som är inne, glider runt dansgolvet med en läsk och/eller cigg i näven. Ögonen far som projektiler längs väggarna. Är hon här? Är han här?

Kanske blir det bingo. Kanske slutar kvällen i en smäktande tryckare till Woman in Love eller Hard To Say I'm Sorry.

Det är skoldans på 80-talet. Remember, anyone?


3 kommentarer:

  1. Hej!

    vet inte vem du är men det är säkert en intressant blogg du har, då det är 80 talet som gör sig gällande :)

    sökte på google "80 tals bilder" och fann din blogg.

    jag är själv en man som växte upp på 80 talet och minns rätt mycket ifrån årtiondet. har ofrivilligt samlat på mig en hel del bilder på sånt som fanns där & då, musik som är mitt liv finns i en speciell filmapp på datorn i form av mp3 filer och är väl cirka 800-1000 låtar med olika band och artister mellan 1980-89.

    har även en del filmer som TV-serier från 80 talet, så det ska bli spännande att se vad DU postar... :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Välkommen hit. Vad kul att du gillar bloggen. Hinner inte uppdatera jätteofta men då och då kommer det små glimtar.

      Fantastiskt att ha så många låtar samlade! Jag blir riktigt avis. Min avatar här på sidan visar mig som 19-åring. Vill du se hur jag ser ut NÄSTAN trettio år senare kan du kika här: www.falkblick.se

      Vi hörs!

      Radera
  2. en blogg är väl nåt man uppdaterar när man själv vill, om man själv vill (har sett åtskilliga bloggar "övergivna" eller glömda...)

    har alltid gillat musiken ifrån 80 talet, det hela började för kanske 12 år sedan, fick för mig att leta upp en viss låt men fann den inte - då. En CD kallad "the one and only 80s" var nog begynnelsen på letandet som sedan eskalerade och man ville ha - ALLT! bortsett ifrån dem man aldrig gillat...

    ...men, som den kameleont man var, är och förblir har man kommit över (nerladdning) en del av sånt man aldrig brydde sig om när det begav sig.

    har pejlat runt lite och det är kul att fler inte bara ser med förakt och avsky på ett årtionde och bara ser nuet och framtiden utan kan ta fram vad som var spännande, nytt och kreativt men även hur miljöer var. Den avatar (profilbild) som finns i min ruta visar mig som 20-åring.

    ha det bra, jag ser när du uppdaterat med nåt nytt!

    SvaraRadera