18 mars 2011

Plankstek och tacos

Plankstek – en klassiker. Källa: Wikipedia.




















Någon som minns sin ungdoms första restaurangbesök på egen hand (utan föräldrar)? Du åt med största sannolikhet pizza. Eller kanske plankstek? Denna succérätt, som kom redan på 70-talet, kan så här i backspegeln åstadkomma vissa rysningar, vid tanken på rengöringen av plankan i fråga ... Men lyxigt kändes det, med det festliga upplägget av kött, tomat, bearnaisesås och ... (troligen) ... pulvermos.

















Snart gjorde också en mexikansk delikatess entré: tacos. Miss 80's första bekanstaksp med denna anrättning ägde rum vid ett grupparbete, under universitetstiden, närmare bestämt 1983. Miss 80's fattade nada, av grupparbetet alltså. Detta på grund av att hon valt fel linje. Men vid det här tillfället försökte hon fortfarande. Försöket innefattade också att charma ledaren i gruppen. Nämnde unge man bjöd hem hela gruppen på den exotiska nymodigheten som snart konkurrerade ut fiskpinnar och snabbmakaroner. Samtligas omdöme var: mycket gott! (Men det bidde inte bingo, vare sig hos gruppledaren eller ekonomiläraren.)

I dag är tacos, som vi alla vet, så vanligt att ingen ens blinkar när skålarna slängs upp vid det obligatoriska fredagsmyset. Men föräldrarna till en av Miss 80's kompisar hade fortfarande inte prövat, när det var sent 90-tal. Då sonen till slut bjöd föräldrarna på rätten, åt de under tystnad och fadern sade sedan sakta (på sjungande norrländska): "Du ... lova mig en sak. Bjud oss aldrig mer på detta ..."

Vad ni än ska äta i kväll, på fredagsmyset: Just eat it or Beat it!

Trevlig helg!



5 kommentarer:

  1. mums säger jag bara :)
    Ha en fin dag .
    kram

    SvaraRadera
  2. Min första taco.episod bestod av brända tacoskal och en äcklig sås.....=)det dröjde innan denna maträtt stod på vårt bord igen. *asg* Och nu är det nästan en gång i veckan!
    Plankstek tillhörde inte min favorit, här var det Sjötunga Walevska......dyrt och syndigt gott!
    =)
    Må så jättegott!
    Kram Kram!

    SvaraRadera
  3. Vad lustigt, jag kopplar inte alls ihop tacos med åttiotalet.

    Men plankstek! Det gick jag ut och åt med min dåvarande pojkvän när det skulle vara riktigt festligt. :-)

    SvaraRadera
  4. Jag säger som Katarina.. jag åt aldrig(hade inte ens hört talas om det) tacos på 80-talet.. Men i början av 80-talet bodde jag i en liten by utanför Gällivare. Kan kanske bero på det!!!
    Plankstek och kassler, ananas och mos åt jag däremot.. :)

    SvaraRadera
  5. Susann: Mums säger jag också. Båda var goda! :-)
    Kram!

    Bamsebus: Tänk vad en första dålig erfarenhet kan få effekter. För mig var det så med sushi. Åt det första gången i början av 90-talet och var sååå äcklad. Nu är det en av mina favoriträtter! Kram!

    Katarina: Lustigt det där med tacosen. Min gruppledare var väl en tidig trendsetter då. ;-) Angående plankstek: haha, ja det var en typisk "ut-och-äta-med-pojkvännen-middag"! Kram!

    Pia: Ja, Gällivare var kanske en något mindre metropol än Linköping. ;-) Sjötunga, minsann! Det var till att ha lyxvanor! ;-) Kram!

    SvaraRadera